فرانگری در حیطه ی فناوری

مصاحبه با مدیران مجموعه چاپ و صحافی فرانگر

یک مدیر هوشمند باید برای همه ی وضعیت ها برنامه داشته باشد. وقتی در زمان رکود نسبی اقتصادی سرمایه گذاری کلان می کنی شاید عملت برای دیگران قابل درک نباشد اما این شیوه ای از مدیریت هوشمند است!

وقتی تجربه کار در بازار داشته باشی نبض آن در دستت است و با تکیه بر تجربه است که می توان دست به ریسک زد. وقتی می دانی آینده ی صنعتی که در آن فعالیت داری در دستان تکنولوژی است بهترین زمان برای سرمایه گذاری و به کارگیری آن در زمان رکود است؛ اصولا سایر رقبا محافظه کاری می کنند و این شما هستید که با خوش فکری می توانید گوی سبقت را از سایرین بربایید.

مجموعه فرانگر همان طور که از اسمش بر می آید با آینده نگری دست به خریداری یک ماشین مدرن UV LED ساکورایی زده و به این ترتیب آغاز گر ورود این فناوری جدید در صنعت چاپ کشور شده است. این دستگاه توسط شرکت صفر تا صد برای این مجموعه تهیه شد. چاپ و نشر به سراغ مدیران این مجموعه رفت تا اطلاعاتش را در این زمینه تکمیل کند، آگاه شود تا آگاه کند.

در این جلسه علاوه بر نماینده ی بازرگانی صفر تا صد پدر و پسری جوابگوی سوالات ما شدند. فرجام جعفری یکی از افراد متبحر و با تجربه که بیشتر او را به عنوان صحافی زبده می شناسیم به همراه فرزند خلفش مهندس میثم جعفری که در آگاهی بخشی به ما بسیار سودمند بودند، در این گفت و گو چاپ و نشر را همراهی کرده اند.

جناب جعفری به عنوان سوال ابتدایی به اختصار خود و مجموعه فرانگر را معرفی کنید.

بنده فرجام جعفری هستم مدیر عامل و موسس مجموعه چاپ فرانگر. بنده در ابتدای دهه ی ۷۰ به عنوان صحاف وارد صنعت چاپ شدم و کارم را در مجموعه صحافی با نام سپیدار آغاز کردم و به عنوان یکی از شرکا به همراه جناب حسین احمدی در آنجا فعالیت داشتم. سال ۸۵ بود که از سپیدار جدا شدم و به صورت شخصی مجموعه فرانگر را بنا نهادم. در ابتدای کار این مجموعه در بخش صحافی فعالیت داشت اما سال ۱۳۸۹ بود که با خرید یک ماشین دو رنگ ZP بخش چاپ فرانگر هم راه اندازی شد. دو سال بعد بود که یک ماشین چهار رنگ اسپید مستر مدل ۲۰۰۰ به فرانگر اضافه و در واقع بخش چاپ مجموعه تکمیل شد. روند رو به رشد ما ادامه داشت تا امروز که اولین ماشین UV LED کشور در این مجموعه راه اندازی شد.

مهندس جعفری لطفا شما هم یک معرفی کوتاه از خود داشته باشید و بگویید که چه شد فرانگر از صحافی به چاپ و بسته بندی متمایل شد؟

من میثم جعفری هستم و حدود ۱۰ سال است که به صورت حرفه ای وارد صنعت چاپ شده ام. همانطور که میدانید فرانگر کارش را با صحافی شروع کرد و حتی در سال ۱۳۸۸ برای بالا بردن حجم تولید کتاب یک ماشین لاین کمپوست از آلمان خریداری کردیم اما متاسفانه هر چه جلوتر رفتیم وضع نشر کشور ضعیف تر شد و تیراژهای کتاب پایین آمده و سرمایه گذاری ما به یک تجربه ی تلخ تبدیل شد.

ما سال ها در حرفه ی صحافی بودیم و به خوبی رکود را متوجه شدیم، تصمیم گرفتیم وارد صنعت چاپ شویم و به مشتریانمان خدمات رسانی کنیم، بعد از تجربه در این زمینه با مطالعه و بررسی مناسب دیدیم که در حوزه چاپ برای بسته بندی سرمایه گذاری کنیم. فرانگر در بخش چاپ و صحافی یک مجموعه کامل و قوی بود اما متاسفانه رکود بازار کتاب ما را بر آن داشت تا حوزه ی کاریمان را گسترش بدهیم. امروز کتاب سهم کمی در سبد کالای خانوار دارد و از طرفی با فراگیر شدن چاپ دیجیتال که می تواند همزمان کار چاپ و صحافی را در اسرع وقت برای شما به انجام  برساند می توان گفت که چاپ و صحافی به شیوه ی سنتی آینده ای ندارد و سرمایه گذاری در این بخش توجیه ناپذیر است.

فرانگر تصمیم گرفت وارد حوزه ی چاپ و بسته بندی شود و بر همین اساس شروع به بررسی انتخاب های موجود برای خرید دستگاه شد. قرار شد ماشین UV خریداری شود و بر همین اساس ما به نمایشگاه دروپا رفتیم و سراغ برندهای آلمانی و اروپایی را گرفتیم تا در نهایت با آشنایی و بررسی بیشتر به دستگاه UV LED شرکت ساکورایی رسیدیم که از هر لحاظ برای ما مناسب بود و تکنولوژی جدید آن معایب دستگاه های پیشیشنیUV  را مرتفع کرده بود. مشاوره های جناب صفری و مجموعه ی صفر تا صد ما را به سمت یک انتخاب بهینه رهنمون بود.

ما در مجموعه یک دستگاه اسپید مستر داشتیم که علی رغم سرعت بالای خروجی اش نمی توانست مقواهای گرماژ بالا را چاپ بزند. این ماشین کارایی بالایی داشت اما نمی توانست مقواهای ۳۰۰ گرماژ به بالا را چاپ کند که این باعث شده بود یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب ما دستگاهی باشد که بتواند این کار را به نحو احسن به انجام برساند و فرانگر را بیش از پیش تکامل ببخشد. ما ماشینی خاص می خواستیم تا کار خاصی برایمان انجام دهد و زمانی که آن را پیدا کردیم بهتر دیدیم که با یک مجموعه خاص هم قرارداد ببندیم.

(پایان قسمت اول)

ادامه دارد …